Pokolenie Y, zwane też millenialsami, niedawno weszło lub właśnie wchodzi w dorosłe życie, w związku z czym szuka swojego miejsca na rynku nieruchomości. Wbrew krążącym stereotypom, millenialsi cenią sobie spokój i stabilizację, stąd też coraz częściej są zainteresowani zakupem mieszkania. Stają się istotnym klientem dla deweloperów, gdyż ich udział w rynku stanowi ponad 46%. Aby zrozumieć specyfikę wyborów osób zaliczanych do tego pokolenia, należy zastanowić się, kim są, jakie są ich wartości, plany i cele.
Millenialsi – kto to jest?
Do millenialsów zalicza się osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000. Należy tutaj ponad 11 milionów osób i wkrótce będą oni dominującą grupą w społeczeństwie, w związku z czym są obiektem powszechnego zainteresowania. Od pokoleń poprzednich różnią się tym, w jakich warunkach wzrastali – jest to pierwsze pokolenie wychowujące się po lub w trakcje transformacji ustrojowej. Do pozostałych czynników determinujących ich rozwój zaliczyć można szybki postęp technologiczny, cyfryzację, coraz bardziej globalną, płynną współczesność i specyficzne zmiany w relacjach społecznych, które stały się także udziałem pokolenia Y. Dyskusja medialna na temat millenialsów pełna jest emocji, ocen i stereotypów, a na ich temat podawane są niekiedy sprzeczne informacje. Z jednej strony uchodzą więc za osoby kreatywne, pewne siebie, elastyczne, dynamiczne, na piedestale stawiające indywidualność, z drugiej zarzuca się im lenistwo, nielojalność, niedojrzałość i brak odpowiedzialności.
Dla typowego przedstawiciela pokolenia X rzeczywiście zderzenie z falą młodszej generacji może być szokujące. O ile poprzednie pokolenie wyrosło w kulcie pięcia się po szczeblach kariery, nawet za cenę życia osobistego, o tyle millenialsi stawiają raczej na work-life balance i nie do pomyślenia jest dla nich, by przywiązywać się do danego miejsca na dłużej. Startują z zupełnie innych pozycji i mają inne możliwości, nic więc dziwnego, że ich postępowanie bywa diametralnie różne. Wyznają zupełnie inne wartości, wśród których ważne miejsce zajmuje zadowolenie z życia w zgodzie ze sobą.
Pokolenie Y na rynku nieruchomości
Jak to się przekłada na rynek nieruchomości? Przede wszystkim typowy przedstawiciel pokolenia Y jest klientem wymagającym. Zwraca uwagę na jakość obsługi biura nieruchomości, do której jednym z istotniejszych wyznaczników zalicza sprawną i szybką komunikację, także w kanałach społecznościowych.
Z racji tego, że Millenials żyje szybszym tempem niż poprzednie pokolenie, preferuje lokalizacje bliżej centrum miasta lub z łatwym dojazdem do centrum, z dobrze rozbudowaną infrastrukturą, aby nie tracić cennego czasu na stanie w korkach. Millenialsi wybierają mieszkania niewielkie, często kawalerki lub lokale 2-pokojowe, za to najlepiej w pełni wykończone i nowocześnie wyposażone. Dzielą się na dwie grupy: do pierwszej zaliczają się osoby stawiające na długotrwały wynajem, co zgadza się z ich elastycznym stylem życia – w przypadku zmiany miejscowości lub kraju pobytu, a to zdarza się często, brak balastu w postaci mieszkania jest sporym udogodnieniem. Grupa druga decyduje się na zakup nieruchomości, najczęściej przy pomocy kredytu. Ważnym pośrednikiem w transakcji staje się więc kompetentny doradca kredytowy. Millenialsi stale podnoszą swoje kwalifikacje przez co uzyskują wyższe dochody. Dzięki temu coraz częściej mogą pozwolić sobie na zakup nieruchomości.